Prosty, niezawodny sposób na tworzenie świetnych treści-the 5 W & The H


Jeśli jesteś kimś, kto musi tworzyć treści, aby połączyć się z publicznością, możesz mieć trudności z produkcją wysokiej jakości materiałów w sposób spójny. Jeśli taka jest Twoja sytuacja, to Korzystanie z dobrze znoszonej techniki pisarskiej zwanej “pytaniami reportera” lub “5 W I H” może być właśnie tym, czego potrzebujesz.

5 W I H odnosi się do sześciu pytań, na które reporter powinien odpowiedzieć w akapicie wiodącym wiadomości (o ile są one istotne i mają sens). Pytania są następujące:

5 W I H – Przewodnik po pytaniach do burzy mózgów

Ale nawet jeśli nie jesteś reporterem, nadal możesz użyć tych pytań, aby pomóc ci w burzy mózgów w poszukiwaniu pomysłów i nakreślić zarys swoich treści.

Poniżej znajduje się lista pytań i kilka możliwości dla każdego. Pytania są tak ogólne, Jak to możliwe, aby zapewnić przewodnik, który możesz wykorzystać w dowolnym temacie. Z tego powodu mogą wydawać się trochę dziwne, chyba że masz na myśli konkretny temat.

Kto

  • Kto jest w to zamieszany?
  • Kogo to dotyczy?
  • Kto skorzysta?
  • Kto zostanie skrzywdzony?

 

Co

  • Jaki jest Twój temat zawężony w prostym zdaniu/zdaniu?
  • Na czym polega Twój temat? (tj. jakie są różne jego części?)
  • Czym jest podobny / różni się od?
  • Co może mieć wpływ/zmienić twój temat?

 

Kiedy

  • Kiedy to ma miejsce? Kiedy to się stało? Kiedy to się odbędzie? Kiedy powinno się to odbyć?
  • Czy to ma wpływ na temat?

 

Gdzie

  • Gdzie to się odbywa? (Where did it …. Gdzie będzie … gdzie będzie ….?)
  • Czy to ważne, gdzie to się odbędzie? Czy ma to wpływ na lokalizację?

 

Dlaczego

  • Dlaczego ten temat jest ważny? Jakie to ma znaczenie?
  • Dlaczego dzieją się pewne rzeczy? (Jakie są niektóre przyczyny i skutki w temacie?)

 

Jak

  • Jak działa ten temat? Jak to działa? Jak robi to, co robi?
  • Jak to się stało?
  • W jaki sposób wpływa to na osoby zaangażowane?

 

Jest jeszcze jedno pytanie, które rzucę tutaj: “co jeśli?” Co jeśli nie jest to pytanie, którego reporter Zwykle by użył, a nie w akapicie wiodącym, ale często jest to doskonałe pytanie, aby zapytać o inne rodzaje sytuacji.

 

Co Jeśli

  • Co, jeśli wszystko działało tak, jak powinno?
  • Co, jeśli wszystko nie zadziałało tak, jak powinno?
  • Co jeśli ten temat nieczy istnieje?

 

Przykład: odpowiedzi na 5 W I H

W celu uczynienia tych pytań bardziej konkretnymi, przejrzę każde z pytań i pokażę odpowiedzi, które wymyśliłem pisząc ten post.

Ważne jest, aby pamiętać, że jest to technika burzy mózgów. Kiedy odpowiadasz na pytania, nie powinieneś martwić się zbytnio o to, czy Twoje pomysły są idealnie wyrażone, czy nawet są dobre! Ideą burzy mózgów jest uzyskanie ilości, a nie Jakości.

Gdy masz dużo pomysłów na papierze (lub na ekranie, w zależności od przypadku), możesz wrócić i wybrać te, które wydają się mieć najwięcej zalet.

Oto moja burza mózgów na ten temat ,czyli ” wykorzystanie 5 W I H jako techniki burzy mózgów.”

 

Kto

Kto jest w to zamieszany?

  • Każdy, kto produkuje lub konsumuje treści. – Blogerzy, projektanci, programiści, klienci.

Kogo to dotyczy?

  • Każdy, kto produkuje lub konsumuje treści. – Tak jak wyżej.

Kto skorzysta?

  • Skorzystają na tym zarówno twórcy, jak i konsumenci.

 Kto zostanie skrzywdzony?

  • Nikt nie skrzywdził, jednak będzie to wymagało wysiłku ze strony Stwórcy.

 

Co

Jaki jest Twój temat zawężony w prostym zdaniu/zdaniu?

  • Jest to technika burzy mózgów, która składa się z sześciu pytań: kto, co, kiedy, gdzie, dlaczego i jak.

Na czym polega Twój temat? (tj. jakie są różne jego części?)

  • Polega na przechodzeniu przez serię pytań i odpowiadaniu na nie. Wiąże się również z tworzeniem nowych pytań.

Czym jest podobny / różni się od?

  • Jest podobny do innych rodzajów podpowiedzi, do wszystkiego, co ma Cię pobudzić i pomóc ci głębiej zajrzeć w temat. Jest również podobny do listy kontrolnej.
  • Różni się to od tego, że po prostu go kręcisz i nie przechodzisz przez swój temat w systematyczny sposób.

Co może mieć wpływ/zmienić twój temat?

  • Może to mieć wpływ na jakość treści (oczywiście na lepsze). Może to prowadzić do większej ilości szczegółów i dokładniejszego zbadania tematu.
  • Może to mieć wpływ na łatwość tworzenia treści. Może być łatwiej, ponieważ pytania działają jak przewodnik. Może być również bardziej “trudne” w pewnym sensie, ponieważ zmusza do myślenia i rozważania rzeczy na głębszym poziomie. W końcu jednak, mimo że może to być bardziej “trudne”, powinno skutkować lepszą treścią.

 

Kiedy

Kiedy to ma miejsce? Kiedy to się stało? Kiedy to się odbędzie? Kiedy powinno się to odbyć?

  • Burza mózgów może mieć miejsce w wielu punktach w procesie pisania. Powinno to odbywać się na początku, aby generować pomysły i pomagać w wytyczaniu kierunków. Ale może mieć miejsce dla poszczególnych punktów w ramach większych punktów. Można to zrobić na etapie przeglądu.

Czy to ma wpływ na temat?

  • Zrobienie tego na początku procesu pisania jest idealne. Zrobienie tego później w procesie pisania może być również korzystne, aby zagłębić się głębiej w pewne punkty.
  • Może to pomóc w użyciu innych technik burzy mózgów przed użyciem tego w niektórych przypadkach, zwłaszcza jeśli twórca treści ma trudności z przypięciem pomysłów lub opanowaniem tematu.

 

Gdzie

Gdzie to się odbywa? (Where did it …. Gdzie będzie … gdzie będzie ….?)

  • Może odbywać się cyfrowo (na komputerze, online) lub można to zrobić za pomocą papieru. Zasadniczo jednak ma to miejsce w umyśle. Zmusza cię do sięgania do umysłu po odpowiedzi. A jeśli ich tam nie ma, może to zmusić cię do szukania odpowiedzi gdzie indziej – do ich zbadania.

 Czy to ważne, gdzie to się odbędzie? Czy ma to wpływ na lokalizację?

  • To zależy od osobistych preferencji.

 

Dlaczego

Dlaczego ten temat jest ważny? Jakie to ma znaczenie?

  • Pomaga w generowaniu pomysłów.
  • Pomaga w byciu dokładnym.
  • Pomaga w mapowaniu kierunku / tworzeniu konturu.
  • Pomaga w odpowiadaniu na pytania, które inni mogą mieć.
  • Pomaga w tworzeniu pytań, o których inni powinni pomyśleć, ale nie myśleli.

Dlaczego dzieją się pewne rzeczy? (Jakie są niektóre przyczyny i skutki w temacie?)

  • Pytania zmuszają cię do podejścia do tematu pod wieloma różnymi kątami.
  • Zmuszają cię do dokładności.
  • Pomagają myśleć o nowych pomysłach.
  • Ułatwiają proces generowania pomysłów.

 

Jak

Jak działa ten temat? Jak to działa? Jak robi to, co robi?

  • Działa poprzez podpowiadanie.
  • Działa, sprawiając, że sięgasz głębiej, niż mógłbyś mieć ” na własną rękę.”
  • Działa poprzez patrzenie na rzeczy z kilku stron.

Jak to się stało?

  • Wywodzi się z dziennikarstwa.
  • Od tego czasu został przyjęty przez wielu pisarzy jako technika burzy mózgów.

 W jaki sposób wpływa to na osoby zaangażowane?

  • Ułatwia twórcom treści głębsze zagłębienie się w temat.
  • Łagodzi to stres, który kładzie się na twórcę, ponieważ wie, że odpowiadanie na pytania przyniesie przynajmniej kilka dobrych pomysłów do pracy.

 

Co Jeśli

Co, jeśli wszystko działało tak, jak powinno?

  • Gdyby wszystko działało tak, jak powinno, twórca treści byłby w stanie łatwo tworzyć wysokiej jakości treści po przejściu przez pytania.

 Co, jeśli wszystko nie zadziałało tak, jak powinno?

  • Gdyby nie zadziałało tak, jak powinno, twórca prawdopodobnie porzuciłby projekt.
  • Gdyby nie zadziałało tak, jak powinno, to twórca prawdopodobnie zostałby z większą ilością odpowiedzi niż pytań. Jednak pytania, które można zbadać, prawdopodobnie nadal prowadziłyby do wysokiej jakości treści, a być może nawet lepszej treści, ponieważ te ostateczne odpowiedzi mogą być trudne do zdobycia dla większości-i dlatego byłyby postrzegane jako bardziej wartościowe.

Co jeśli ten temat nie istnieje?

  • Gdyby ta technika nie istniała, twórcy treści niekoniecznie mieliby pewny sposób, aby upewnić się, że omawiają swoje tematy ze wszystkich istotnych punktów widzenia.

 

Gotowy Przykład

Przy okazji, zauważyłeś, że odpowiedziałem na pięć z sześciu pytań na początku tego postu? Chociaż nie jest to” news”, nadal może być skuteczną techniką.

Oto krótkie odpowiedzi, które wyciągnąłem z moich notatek, aby pomóc mi napisać akapit wiodący.

  • Who-twórcy treści
  • Co-mózgtechnika szturmu: 5 W I H
  • Kiedy-kiedy muszą tworzyć treści; na etapie odkrywania
  • Gdzie – (nie bardzo ważne tutaj)
  • Dlaczego-aby łatwo zgłębić temat w szczegółach i nadać kierunek treści; produkować jakość
  • Jak-odpowiadając na zestaw prostych pytań, które pojawiają się w temacie z różnych stron

A oto główny akapit z pięcioma z sześciu odpowiedzi włączonych. Zauważysz, że nie są to odpowiedzi słowo w słowo z góry, ale pomysły nadal istnieją.

Jeśli jesteś kimś, kto musi tworzyć treści, aby połączyć się z publicznością (kto), może Ci być trudno wyprodukować wysokiej jakości materiał (dlaczego) w sposób spójny (kiedy). Jeśli to jest Twoja sytuacja, a następnie za pomocą dobrze zużyta technika pisarza (jak) zwany “pytania reportera,” lub “5 W I H” (co) może być tylko to, czego potrzebujesz.

(Uwaga: “gdzie” nie jest tak naprawdę niezbędne dla akapitu wiodącego w tym przypadku.)

> > Już wkrótce będzie kolejna technika burzy mózgów związana z 5 W i H.

 

Zdjęcie: pytania kwalifikacyjne sprzedażowe 5 w (kto, dlaczego, kiedy, co, jak, gdzie), aby rozwiązać problem narysowany kredą na tablicy i burza mózgów z BigStock.